onsdag 20 februari 2008

Norbergaff=?ISO-8859-1?B?5A==?=ren

Hej Maria,
Är det meningsfullt att framföra en kritisk åsikt till dig om din behandling
av Johan Norberg, eller är jag också en "rättshaverist" eller "hejduk" när
jag gör det?
Nåväl, jag försöker ändå.
Jag är mycket besviken på din hållning. Som DN-läsare får jag en affekterad
partsinlaga från dig i dagens tidning som är helt obegriplig för mig ­ så
länge jag inte läser en annan tidningn, nämligen Expressen kultur.
När jag väl har läst Expressen så kommer jag snabbt fram till åsikten att du
har fel och han har rätt: Norberg är ingen rättshaverist.
Det här ser ytterst illa ut för DN. Med er extremt starka maktposition och
alla högtidstal om fri debatt och åsiktsutbyte så förväntar jag mig
hederlighet, transparens och viss självbehärskning av DN.
Jag noterar en tendens bland vänsterdebattörer att allt oftare stämpla sina
meningsmotståndare som "galna" eller "rättshaverister". För inte länge sedan
var det den kloka och intellektuella (på gränsen till tråkiga)
chefredaktören Johan Lundberg i Axess som karaktärsmördades (dock ej av DN).
Nu försöker du göra samma sak med Johan Norberg.
Det kommer inte att lyckas. Ser du vart den här debatten är på väg? Känner
du igen förtroendekrisen när du har den i knät?
En smart kulturredaktör ser till att den öppna debatten om DN Kultur förs i
DN Kulturs egna spalter. Du får visserligen stå ut med kritik, men det är
fortfarande din arena som gäller och som alla måste läsa. Öppenheten är
därmed enda sättet att behålla en så stark maktposition som ni har i
offentligheten.
Nu håller denna makt på att glida dig ur händerna.
Min bedömning är att du har ungefär fram till morgondagens DN (eller kanske
en dag till) på dig att släppa fram Norberg och be förbehållslöst om ursäkt.
Därefter gissar jag att Torbjörn funderar på att dra i snöret.

Mvh,
Martin Kreuger
Journalist

Inga kommentarer: