tisdag 19 februari 2008

DN har hamnat fel

E-post till Maria Schottenius, Thorbjörn Larsson, Pia Skagermark och Niklas Ekdal

 

Jag är en av era läsare som uppskattar kulturdelen väldigt mycket, men tycker att ni har hamnat helt fel i er behandling av Johan Norberg.

 

Maria Schottenius skriver idag att ”Johan Norberg med en rättshaverists envishet håller sig fast vid personliga oförrätter”. Hur ska Johan Norberg kunna förhålla sig till något annat än personangrepp när DN Kultur inte återger vad han faktiskt skrivit eller sagt själv? Det är ju inte vilka angrepp som helst. Era skribenter och medarbetare har ju kopplat samman honom med kolonialism och islamofobi, så att läsaren får bilden av att han stödjer dessa företeelser. I det som Norberg själv har skrivit argumenterar han med emfas mot samma fenomen. Allt mindre än en ursäkt från Maria Schottenius är fattigt.

 

Nåväl, Maria Schottenius verkar ju inte ta intryck och utmålar sig själv som offer i dagens DN. Vi läsare får visa vad vi tycker genom att ”rösta med fötterna”, dvs. avsluta våra prenumerationer hos DN.

 

Om det nu är av intresse är jag inte en ”nyliberal pratkvarn” (Schottenius beskrivning av andra som skickat mail till DN i denna fråga). Jag är bara en läsare i mittfåran av svensk politik som tycker att en tidning av DN:s kaliber ska behålla sin seriösa prägel. Jag håller inte med om Johan Norbergs agenda för ekonomiskt politik, men i frågor som rör människovärde och tolerans är han en sann humanist.

 

Jag kan inte avhålla mig från en angränsande fråga, nämligen er personalpolitik. Det är först med debatten om Johan Norberg som jag förstått att Andreas Malm är en medarbetare hos er – helt otroligt! Hur känns det att ha en medarbetare som beskriver missiler mot civilbefolkningen i arabiskjudiska Haifa som ett ”socialt framsteg”? Ska jag betala hans lön med min prenumerationsavgift?

 

Andreas Malm, augusti 2006:

”varje iransk – eller syrisk för den delen – antitankmina i Hizbollahs händer, varje Iran- eller Syrientillverkad sprängladdad dron, varje luftvärnsmissil gömd i de libanesiska skogarna är lika många stenar i den vågskål som gör att Hizbollah, och de palestinska fraktionerna, kanske kan besegra Israel igen. Det vore ett socialt framsteg.”

 

http://www.arbetaren.se/2006/31/debatt.html

 

Vänligen Mark Klamberg

----------------------------------
Mark Klamberg
doktorand / doctoral candidate

Stockholms universitet - Juridiska institutionen
Stockholm University - Department of law
 
mark.klamberg@juridicum.su.se
Tel: + 46 (0)8 16 11 90
Mob: + 46 (0)70 629 29 57

----------------------------------

 

Inga kommentarer: