onsdag 20 februari 2008

Klimat i kulturdebatten

Detta skickades sent igårkväll till kulturredaktionen och Maria Schottenius själv, samt cc till Torbjörn Larsson.
 

Hej!

Under de senaste dagarna har det pågått en debatt kring författaren Johan Norbergs eventuellt rasistiska åsikter och den artikel av Andreas Malm där det med en möjligen slarvig citering framstår så.

Misstag begås hela dagarna och det första som slog mig när jag hörde om detta var att det måste röra sig om ett missförstånd från artikelförfattarens sida. Ett misstag som lätt kan rättas till genom att ta in en replik och/eller rättelse i tidningen. Det händer alla tidningar då och då och är inget konstigt.

Så skedde nu inte. Istället lägger artikelförfattaren ut nya påståenden om Johan Norberg och dennes åsikter som enligt uppgift OCKSÅ ska vara felaktiga.

Då börjar historien bli allt märkligare och det verkar inte längre som att den första felaktigheten var något misstag, utan i själva verket en medveten feltolkning av en författares ord. En ren lögn.

Sedan får jag höra att detta inte är första gången DN Kultur gör så här.

Bara mot Norberg hade det skett två gånger tidigare!

Toppen nåddes väl idag med en artikel i tidningen i vilken DN kallar Norberg för "rättshaverist" när han bemöter detta.

Detta är fruktansvärt dåligt. Fruktansvärt dåligt mot den person som ni (felaktigt, så vitt jag kan bedöma) hänger ut som rasist. Fruktansvärt dåligt för ett redan ansträngt klimat i den svenska kulturdebatten.

Är det så att DN är en tidning som "aldrig kan ha fel" (även när det faktiskt är så att DN har fel)?

Jag vill för formens skull säga att jag skriver detta helt på mitt eget initiativ. Jag känner inte Johan Norberg och är på inget sätt påverkad av någon till att skriva det här.

Jag beklagar också på förhand bristen på min egen stilistiska förmåga och ber er att inte recensera den. Jag vill bara säga vad jag tycker och även om jag förstår att ni inte tycker att det är ok, så vill jag göra det i alla fall. (utan hopp om att detta vare sig läses eller besvaras)

Med vänliga hälsningar

/Johan

Inga kommentarer: